چکیده نوشته: زمانی که شما دچار آرتروز و یا آسیب دیدگی از ناحیه زانو شوید، درد و التهاب ناشی از این موضوع به شما اجازه نمی دهد که زانوی شما انعطاف پذیری قبلی را داشته باشد. با گذشت زمان و تحت تاثیر قرار گرفتن بافت های کناری مفصل زانو، شما دیگر قادر به انجام کارهای ساده ای مانند دراز کشیدن و نشستن نخواهید بود. در این شرایط است که استفاده از جراحی تعویض مفصل زانو یکی از بهترین روش های ...
Review: زمانی که شما دچار آرتروز و یا آسیب دیدگی از ناحیه زانو شوید، درد و التهاب ناشی از این موضوع به شما اجازه نمی دهد که زانوی شما انعطاف پذیری قبلی را داشته باشد. با گذشت زمان و تحت تاثیر قرار گرفتن بافت های کناری مفصل زانو، شما دیگر قادر به انجام کارهای ساده ای مانند دراز کشیدن و نشستن نخواهید بود. در این شرایط است که استفاده از جراحی تعویض مفصل زانو یکی از بهترین روش های ...
إعادة النظر: زمانی که شما دچار آرتروز و یا آسیب دیدگی از ناحیه زانو شوید، درد و التهاب ناشی از این موضوع به شما اجازه نمی دهد که زانوی شما انعطاف پذیری قبلی را داشته باشد. با گذشت زمان و تحت تاثیر قرار گرفتن بافت های کناری مفصل زانو، شما دیگر قادر به انجام کارهای ساده ای مانند دراز کشیدن و نشستن نخواهید بود. در این شرایط است که استفاده از جراحی تعویض مفصل زانو یکی از بهترین روش های ...

زمانی که شما دچار آرتروز و یا آسیب دیدگی از ناحیه زانو شوید، درد و التهاب ناشی از این موضوع به شما اجازه نمی دهد که زانوی شما انعطاف پذیری قبلی را داشته باشد. با گذشت زمان و تحت تاثیر قرار گرفتن بافت های کناری مفصل زانو، شما دیگر قادر به انجام کارهای ساده ای مانند دراز کشیدن و نشستن نخواهید بود. در این شرایط است که استفاده از جراحی تعویض مفصل زانو یکی از بهترین روش های درمانی است. این نوع جراحی که در سال 1968 ارائه شده است، یکی از روش های ایمن جراحی ارتوپدی در نظر گرفته می شود که در 90 درصد موارد موجب بهبود حال بیمار می شود.

در طول عمل جراحی تعویض مفصل زانو، جراح باید مقداری از استخوان های بین مفصل ران و ساق پای شما را بردارد و برای جایگزینی آن از مواد پلاستیکی یا فلزی استفاده کند تا شما توانایی های سابق خود را بازیابید.

تعویض دو جانبه مفصل زانو چیست؟

اگر هر دو زانوی شما دچار مشکل بشاد، شما می توانید از این شیوه جراحی تعویض مفصل زانو استفاده کنید چرا که باعث می شود هر دو زانو با هم عمل شده و شما دوران نقاهت بعد از جراحی را تنها یک بار طی کنید. اما با این وجود باید دوران نقاهت طولانی تری را بگذرانید.

بیشتر بخوانید : عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران

تفاوت بین تعویض کلی مفصل زانو با تعویض جزئی چیست؟

بسته به این که میزان آسیب دیدگی زانوی شما چقدر است یا باید تعویض کلی مفصل زانو انجام شود یا جزئی. اگر اسیب دیدگی مربوط به سمت داخلی زانو باشد، جراح می تواند با برداشتن قسمت های آسیب دیده و با استفاده از مواد فلزی و پلاستیکی آن را ترمیم کند. استفاده از روش تعویض مفصل جزئی تنها برای استخوان هایی مناسب است که خیلی مورد آسیب آرتروز قرار نگرفته اند. همچنین سمت دیگر زانو باید سالم باشد. این دو محدودیت بزرگ باعث می شود که این روش جراحی برای افراد میان سال چندان مناسب نباشد. پس در حالتی که هر دو طرف زانو دچار آسیب دیدگی شده باشد باید از همان روش تعویض کلی مفصل استفاده کرد و روش جزئی تنها برای عده ای خاص قابل استفاده است.

هزینه جراحی تعویض مفصل زانو چقدر است؟

این هزینه بستگی به زمان و جایی که شما عمل می کنید متفاوت است. از طرف دیگر اگر شما شرایط خاص دیگری داشته باشید که بر عمل جراحی شما تاثیر گذار باشد ممکن است موجب بالا بردن هزینه های شما شود. البته غیر از هزینه های جراحی تعویض مفصل زانو شما باید هزینه های جانبی مانند بیمارستان و فیزیوتراپی را نیز مد نظر داشته باشید.

قبل از انجام جراحی تعویض مفصل باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

  • برنامه ریزی کنید! چرا که تغییراتی که ایجاد می شود موجب تغییر کردن شرایط کلی زندگی شما می شود. حداقل برای 12 هفته! پس آماده باشید. چه از لحاظ ذهنی و چه جسمی.
  • تا جایی که امکان دارد وزن خود را کم کنید چرا که در غیر این صورت فشار زیادی به زانوی شما وارد می شود.
  • اگر سیگار می کشید برای مدتی باید ترک کنید چرا که در غیر این صورت علاوه بر طول کشیدن دوره نقاهت موجب می شود نتیجه چندان دلخواه نباشد.

دوران بهبود بعد از جراحی زانو چگونه است؟

بعد از انجام عمل جراحی شما به طور متوسط بین 3 الی 5 روز در بیمارستان می مانید. بعد از بیرون آمدن از اتاق جراحی زانوی شما در یک دستگاهی قرار می گیرد که مانع از تکان خوردن زانو شود. برخی از دوره های فیزیوتراپی و کاردرمانی از همان بیمارستان آغاز می شوند. بعد از آن شما می توانید با کمک یک واکر و یا عصا بیمارستان را ترک کنید.

بعد از آن باید برای مدتی که بستگی به تشخیص پزشک معالج شما دارد در خانه بمانید. این تمرینات موجب قوی شدن زانوی شما شده و موجب سرعت بخشیدن روند بهبودی شما می شود. پس برای این که سریع به حالت قبلی خود برگردید طی کردن این مرحله درمانی را جدی بگیرید. به احتمال زیاد نیاز خواهید داشت که جلسات فیزیوتراپی را در خانه انجام دهید تا از آسیب دیدن زانو جلوگیری شود. برای این که شرایط شما نسبتا پایدار شود به 12 هفته زمان نیاز است و به 6 ماه الی 1 سال زمان نیاز است تا قدرت کامل خود را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : پروتز پای مصنوعی

درد جراحی تعویض مفصل چقدر است؟

بعد از انجام جراحی برای مدتی درد خواهید داشت که مسئله طبیعی است و جای نگرانی وجود ندراد. شما می توانید با در میان گذاشتن شرایط خود با دکتر، از مفید ترین داروهای مسکن در این دوره استفاده کنید.

دوام جراحی تعویض مقصل چقدر است؟

بر اساس آخرین تحقیقاتی که انجام شده است شما می توانید به مدت 15 الی 20 سال با شرایط جدید خود به انجام کارهای روزمره خود بپردازید.

عوارض جانبی جانبی جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

ایجاد حالت تهوع و بوست :

این مسئله ناشی از بیهوشی است و بعد از 1 الی 2 روز از بین می رود.

ایجاد مایع و یا آب در ریه های شما:

با استفاده از تکینک های تنفسی که پزشک به شما آموزش می دهد این مسئله نیز قابل اجتناب است.

لخته شدن خون :

با استفاده از حرکت های آرام و کم در قسمت مفصل مچ پا می توانید موجب ایجاد جریان خون شده و از لخته شدن خون جلوگیری کنید. همراهان عزیز امروزه این روش جراحی بسیار مناسب است برای کسانی که درد زانو انجام کارهای روزانه را برایشان مشکل کرده است و در بسیاری از موارد نیز عوارض جانبی به دنبال نخواهد داشت. با این حال برای اینکه از انجام جراحی تعویض مفصل زانو بهترین نتیجه را کسب کنید بهتر است در جلسه های مشاوره خود با دکتر از همه چیز آگاه باشید و همچنین دکتر خود را از سایر شرایطی که دارید به طور کامل آگاه سازید.

مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135