چکیده نوشته: پارگی رباط صلیبی جلویی و پشتی اغلب به دلیل حادثه هیا جدی مانند تصادف ایجاد می شوند. وجود رباط صلیبی جلویی و پشتی برای پایداری و ثبات مفصل زانو از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از این رابط است که شما حرکت متعادل داشته و می توانید زانوی خود را به اندازه 90 درجه خم کنید. در این مقاله از اهمیت رباط صلیبی، دلایلی ایجاد ضربه به آنها، تخیص و درمانشان صحبت می کنیم...
Review: پارگی رباط صلیبی جلویی و پشتی اغلب به دلیل حادثه هیا جدی مانند تصادف ایجاد می شوند. وجود رباط صلیبی جلویی و پشتی برای پایداری و ثبات مفصل زانو از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از این رابط است که شما حرکت متعادل داشته و می توانید زانوی خود را به اندازه 90 درجه خم کنید. در این مقاله از اهمیت رباط صلیبی، دلایلی ایجاد ضربه به آنها، تخیص و درمانشان صحبت می کنیم...
إعادة النظر: پارگی رباط صلیبی جلویی و پشتی اغلب به دلیل حادثه هیا جدی مانند تصادف ایجاد می شوند. وجود رباط صلیبی جلویی و پشتی برای پایداری و ثبات مفصل زانو از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از این رابط است که شما حرکت متعادل داشته و می توانید زانوی خود را به اندازه 90 درجه خم کنید. در این مقاله از اهمیت رباط صلیبی، دلایلی ایجاد ضربه به آنها، تخیص و درمانشان صحبت می کنیم...

پارگی رباط صلیبی جلویی و پشتی اغلب به دلیل حادثه های جدی مانند تصادف ایجاد می شوند. وجود رباط صلیبی جلویی و پشتی برای پایداری و ثبات مفصل زانو از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از این رابط است که شما حرکت متعادل داشته و می توانید زانوی خود را به اندازه 90 درجه خم کنید. در این مقاله از اهمیت رباط صلیبی، دلایلی ایجاد ضربه به آنها، تخیص و درمانشان صحبت می کنیم.

شرکت همیار طب لیان با همکاری دکتر عزیز عباسپور، در زمینه کاشت ایمپلنت قطع عضو فعالیت دارند. به دلیل اهمیت رباط صلیبی جلویی و پشتی و عدم آگاهی افراد که باعث صدمه زدن به این قسمت از زانو می شود، در این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهیم تا بیشتر مراقب سلامتی خود باشید و اگر دچار مشکلی از این ناحیه شدید، نگران نشوید چرا که درمان این بیماری وجود دارد.

آناتومی رابط زانو :

زانو یکی از پیچیده ترین مفصل ها در بدن انسان است که استخوان بالایی یعنی ران را به قسمت پایینی متصل می کند. وجود رباط صلیبی جلویی و پشتی یکی از پیچیدگی های زانو است. رباط صلیبی جلویی در قسمت جلویی تیبیا در مفصل شروع می شود و به فضای مفصل پشت استخوان ران می رود. این رابط مانع از حرکت ولغزش به سمت جلوی تیبیا در راستای ران می شود.

رباط صلیبی پشتی که از قسمت خلفی مفصل تیبایس شروع می شود و در قسمت جلویی ران به پایان می رسد. رباط صلیبی پشتی مانع از حرکت تاندون و استخوان ران به سمت یکدیگر می شود.

میزان جراحات در پارگی رباط صلیبی جلویی و پشتی :

هر دو رباط صلیبی جلویی و پشتی مستعد پارگی هستند. در درجه اول به علت آسیب های مرتبط با ورزش، سقوط، و حوادث ناشی از وسایل نقلیه است. حدود نیمی از آسیب هایی که به رباط صلیبی جلویی وارد می شود باعث عارضه هایی مانند آسیب به غضروف مفصلی، رباط های دیگر یا منیسک زانو می شود. این آسیب را می توان در درجه های مختلف زیر دسته بندی کرد :

درجه اول :

در این حالت رابط دچار کمی شکیدگی شده است اما زانو هم چنان حالت پایدار و ثابت خود را حفظ کرده است.

درجه دوم :

رباط صلیبی شل شده است یا تقریبا در معرض پارگی قرار دارد.

درجه سوم :

این حالت زمانی است که رباط کاملا پاره شده است و زانو در شرایط نا پایداری قرار دارد. خیلی کم پیش می آید که این پارگی تنها برای قسمتی اتفاق افتاده باشد و معمولا کل رباط را درگیر می سازد. زمانی پارگی کانل اتفاق می افد که زانو در حالت 90 درجه قرار داشته باشد. پارگی مربوط به رباط صلیبی پشتی نیز دقیقا در همین دسته ها قرار داده می شود با این تفاوت که پارگی آن در بیشتر موراد جزئی است نه کلی.

نشانه های آسیب رباط صلیبی جلویی :

  • درد در زانو
  • تورم، که بیش از بیست و چهار ساعت طول می کشد
  • از دست دادن طیف کاملی از حرکت زانو
  • درد و ناتوانی در راه رفتن بر روی پای آسیب دیده
  • زانو بی ثبات

نشانه های آسیب رباط صلیبی پشتی :

  • درد در زانو
  • تورم فوری زانو
  • مشکل یا عدم امکان راه رفتن بر روی پای آسیب دیده
  • احساس در رفتگی در قسمت زانو احساس می شود

دلیل آسیب به رباط جلویی و پشتی کمی با هم متفاوت است. در این قسمت به بررسی علل احتمالی پارگی این دو رباط می پردازیم :

دلایل پارگی رباط جلویی :

  • تصادف خودرو
  • تغییر جهت به سرعت، به عنوان مثال در فوتبال
  • توقف سریع و یا ناگهانی در حال دویدن
  • دویدن و کاهش سرعت به سرعت
  • پایین پریدن به اشتباه

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است خطر پارگی رباط صلیبی جلویی در ورزشکاران زن بیشتر از ورزشکاران کرد است. دلیل این مسئله هم در مسائلی همچون تفاوت در قدرت عضلانی، سیستم عصبی  شرایط فیزیکی بدن است.

دلایل پارگی رباط پشتی :

برای آسیب رساندن به رباط پشتی نیاز به نیروی زیادی است که بنا به یکی از دلایل زیر ایجاد می شود :

  • یک ضربه مستقیم به زانو خم در یک تصادف خودرو
  • آسیب های مربوط به ورزش که باعث خم شدن زانو می شود.
  • کشیده شدن رباط
  • اشتباه راه رفتن در زمین نا هموار

تشخیص آسیب رباط صلیبی جلویی و پشتی :

برای متوجه شدن میزان آسیب دیدگی دکتر می تواند از میزان ناپایداری زانوی سالم و آسیب دیده شما استفاده کند. هنگامی که رباط صلیبی پشتی آسیب دیده باشد در صورتی که زانو خم شود به عقب بر می گردد. علاوه بر این هنگامی که زانو 90 درجه خم شده است می تواند به عقب برگردد. با استفاده از اشعه ایکس نمی توان میزان آسیب دیدگی رباط را تشخیص داد اما می توان متوجه شد که هنگام پارگی به استخوان نیز آسیب دیده است یا نه. MRI بهترین روش برای ارزیابی آسیب دیدگی در مفصل زانو است. از امواج رادیویی و یک آهنربا قوی برای تجسم استخوان ها و بافت های نرم استفاده می کند. اگر آسیب دیدگی حداقل 3 ماه طول کشیده باشد، ممکن است در اسکن MRI نمایش داده نشود.

درمان طبیعی برای پارگی رباط جلویی و پشتی :

بهترین درمان برای پارگی رباط صلیبی جلویی و پشتی بستگی به نیازهای فرد دارد. ورزشکاران معمولا می خواهند به ورزش بازگردند. افراد مسن تر ممکن است فقط بخواهند قادر به بازگشت به فعالیت های عادی بدون مشکل باشند. برای آسیب دیدگی پارگی رباط صلیبی جلویی می توان از جراحی استفاده کرد یا نکرد. در صورتی که رباط جلویی آسیب دیده باشد نمی توان بدون جراحی آن را درمان کرد.

با این حال، افرادی که سطح فعالیت پایینی دارند یا افرادی که سالمند هستند، ممکن است با داشتن رباط صلیبی جلویی پاره قادر به تحمل درد باشند، اگر مفصل اساسا پایدار باشد. ممکن است که پزشک استفاده از یک زانو بند را توصیه تا به حرکت بهتر زانو کمک کند. استفاده از عصا و واکر نیز می تواند میزان فشاری که به زانو وارد می شود را کاهش دهد. هنگامی که تورم کاهش پیدا کند می توان با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی که بین چند هفته الی چند ماه زمان می برد این درد را کاهش داد.

در صورتی که رباط صلیبی پشتی آسیب دیده باشد خیلی احتمال دارد که نیازی به عمل جراحی نباشد. استراحت، استفاده از یخ و قرار دادن پا در ارتفاع می تواند درمان خوبی باشد. مشابه با قبل امکان استفاده از واکر و عصا و زانو بند وجود دارد.

استفاده از جراحی برای درمان پارگی رباط جلویی و پشتی :

استفاده از جراحی راه حل قطعی برای درمان پارگی رباط صلیبی جلویی است چرا که اتصال این پارگی به خودی خود انجام نمی شود. معمولا جراح برای اتصال این رباط پاره شده از پیوند بافتی استفاده می کند تا به عنوان داربست برای رباط عمل کند. گرافت ها می توانند از تاندون پاتلا، از تاندون همسترینگ یا از یک بافت اهدا کننده گرفته شوند. با این وجود باز هم احتمال دارد که چند ماه زمان ببرد تا شما بتوانید از رباط مانند قبل استفاده کنید.

جراجی زمانی پیشنهاد می شود که آسیب دیدگی در چند قسمت از زانو وجود داشته باشد. در برخی از مواقع زانو به اندازه ای ناپایدار است که نیاز به چند عمل جراحی از قسمت های مختلف دارد.

توانبخشی برای رباط صلیبی آسیب دیده :

چه روش درمانی شما جراحی باشد و چه نباشد، شما به جلسات متعددی فیزیوتراپی نیاز دارید تا بتوانید قدرت را به زانوی خود برگردانید و آن را حرکت دهید. این جلسات معمولا 1 الی 4 هفته بعد از جراحی شروع می شوند. فیزیوتراپی می تواند چند ماه طول بکشد و برای بهبود کامل امکان دارد 6-12 ماه طول بکشد.

عوارض پارگی رباط صلیبی :

عوارض پارگی در هر دو حالت رباط صلیبی جلویی و پشتی می تواند تقریبا مشابه باشد :

  • آسیب عصبی عضلانی
  • مرگ بافت استخوانی
  • احساس سستی در زانو که از بین نمی رود
  • محدود شدن حرکاتی که با زانو انجام می شود
  • درد زانو برای بلند مدت

همراهان عزیز، پارگی رباط صلیبی جلویی و پشتی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود اما خوشبختانه برای هر دو حال درمان وجود دارد که هر دو با استراحت بهبود پیدا می کنند.

مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135