چکیده نوشته: زانو یکی از قسمت های بدن است که معمولا هم در طول زمان دچار آسیب های جدی می شود و هم بر اثر ضربه هایی که به آن در ساده ترین اتفاق های زندگی مانند پریدن از جایی، بالا رفتن از سربالایی و هم در صانحه های تصادفی دچار آسیب می شود. رباط صلیبی جلویی یکی از قسمت های زانو است که موجب اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی یا همان تیبیا می شود. اهمیت سالم بودن ...
Review: زانو یکی از قسمت های بدن است که معمولا هم در طول زمان دچار آسیب های جدی می شود و هم بر اثر ضربه هایی که به آن در ساده ترین اتفاق های زندگی مانند پریدن از جایی، بالا رفتن از سربالایی و هم در صانحه های تصادفی دچار آسیب می شود. رباط صلیبی جلویی یکی از قسمت های زانو است که موجب اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی یا همان تیبیا می شود. اهمیت سالم بودن ...
إعادة النظر: زانو یکی از قسمت های بدن است که معمولا هم در طول زمان دچار آسیب های جدی می شود و هم بر اثر ضربه هایی که به آن در ساده ترین اتفاق های زندگی مانند پریدن از جایی، بالا رفتن از سربالایی و هم در صانحه های تصادفی دچار آسیب می شود. رباط صلیبی جلویی یکی از قسمت های زانو است که موجب اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی یا همان تیبیا می شود. اهمیت سالم بودن ...

زانو یکی از قسمت های بدن است که معمولا هم در طول زمان دچار آسیب های جدی می شود و هم بر اثر ضربه هایی که به آن در ساده ترین اتفاق های زندگی مانند پریدن از جایی، بالا رفتن از سربالایی و هم در صانحه های تصادفی دچار آسیب می شود. رباط صلیبی جلویی یکی از قسمت های زانو است که موجب اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی یا همان تیبیا می شود. اهمیت سالم بودن این رباط در میزان ثبات زانو شما و توانایی انجام حرکت های مختلف مشخص می شود. معمولا زمانی که پارگی رباط صلیبی جلویی اتفاق می افتد فرد برای درمان بستگی به میزان آسیب دیدگی می تواند از روش های مختلف درمانی استفاده کند. اگر این رباط در صورت آسیب دیدگی به درستی درمان نشود می تواند منجر به شکستن مفصل زانو شود. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد برای درمان این پارگی باید از جراح ارتوپد استفاده شود.

مرکز همیار طب لیان با ارائه انواع خدمات پزشکی در زمینه کاشت ایمپلنت قطع عضو،  با کمک دکتر عزیز عباسپور در صدد است که به افرادی که به هر دلیلی دچار قطع عضو و یا پارگی رباط صلیبی شده اند کمک کند تا توانایی های سابق جسمانیشان را به آنها بازگرداند.

عملکرد رباط صلیبی جلویی چگونه است؟

همانطور که گفته شد این رباط یکی از قسمت های اصلی زانو است که به شما کمک می کند توانایی انجام حرکت های مختلف که مربوط به زانو و استخوان ران شما می شود را به خوبی و بدون احساس درد انجام دهید. بنابراین زمانی که دچار آسیب دیدگی می شود فرد نمی تواند زانوی خود را بدون احساس درد تکان دهد و یا به عقب و جلو ببرد. زمانی که این رباط دچار آسیب دیدگی می شود احتمال آسیب دیدن سایر غضروف های زانو و مفصل نیز وجود دارد و به همین دلیل است که مراجعه به یک پزشک متخصص ارتوپد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دلیل آسیب دیدگی رباط جلویی چیست؟

رباط صلیبی جلویی معمولا در ورزش های رقابتی زمانی که زانو به شدت دچار پیچش و خم شدن می شود، ایجاد می گردد.  اما به وطر کلی اگر زانوی شما به هر دلیلی دچار تغییر جهت ناگهانی و البته شدید شودف احتمال پارگی رباط صلیبی جلویی افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال ضربه مستقیم با یک فرد و یا فرود ناگهانی از یگ پرتگاه به روی زمین. اگر رباط شما دچار همچین وضعیتی شود معمولا شما صدای غیر معمولی از زانوی خود می شنوید که با درد زیادی همراه است.

درمان پارگی رباط جلویی :

معمولا فرد زمانی که دچار این صانحه یم شود پزشک می تواند از میزان بی ثباتی زانو و دردی که بیمار دارد متوجه میزان آسیب بشود ولی معمولا برای کسب اطلاعات بیشنر و البته دقیق گرفتن یک MRI از ناحیه آسیب دیده توسط دکتر تجویز می شود. با استفاده از این روش است که می توان میزان آسیب دیدگی سایر نواحی زانو را نیز به خوبی متوجه شد. بعد از آن بسته به یمزان آسیب می توان از یکی از حالت های زیر استفاده کرد.

در مرحله اول باید از روش بازسازی و ترمیم رباط صلیبی جلویی با استفاده از استراحت و قرار دادن کمپرس آب یخ ، بانداژ کردن پا و قرار دادن آن در ارتفاع مناسب استفاده کرد. بعد از آن می توان از ورزش های خاص که توسط فیزیوتراپ ها پیشنهاد می شود استفاده کرد. معمولا اگر در این مرحله فرد درد زیادی نداشته باشد می تواند بدون استفاده از عمل جراحی، درمان شود.

توجه : در طول زمان درمان و ترمیم رباط صلیبی جلویی بیمار حتما باید از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های مختلف جلوگیری کند چرا که احتمال آسیب دیدن بیشتر رباط به دلیل حساسیت آن وجود دارد.

چه زمانی باید از جراحی برای ترمیم رباط صلیبی جلویی استفاده کرد؟

معمولا اگر میزان آسیب دیدگی بالا باشد و فرد از لحاظ فیزیکی سالم بوده و جوان باشد استفاده از جراحی پیشنهاد می شود. در این حالت است که فرد می تواند به سرعت به چرخه زندگی طبیعی خود و انجام ورزش های مختلف برگردد. البته قبل از انجام جراحی بر اساس نظر پزشک متخصص فعالیت هایی توصیه می شود که با استفاده از آنها سیستم بدن بیمار تقویت شود.

برای انجام جراحی پزشک از یک آرتروسکوپ استفاده می کند تا بتواند استخوان ناحیه مورد نظر را سوراخ کرده، رباط آسیب دیده را کاملا بردار و پیوند جدید را جایگذاری کند. این پیوند معمولا از قسمت پشت ران بیمار و و یا کشکک زانو برداشته می شود. اینکه کدام یک برای بیمار استفاده می شود بستگی به نظر پزشک و شرایط بیمار دارد. معمولا بعد از 6 ماه بدن با پیوند جدید سازگاری پیدا کرده و فرد می تواند به شرایط قبلی خود بازگردد.

بیشتر بخوانید: پروتز پا

توانبخشی بعد از ترمیم چگونه است؟

این مرحله از درمان معمولا بلافاصله بعد از تشخیص پزشک بر اساس میزان توانایی بیمار شروع می شود. توانبخشی در مراحل مختلف انجام می شود که در هر مرحله تمرکز بر روی بهبود یک سری از شرایط بیمار است. به طور کلی بیمار بعد از دو ماه می تواند دوچرخه سواری کند، بعد از سه ماه آهسته دویدن و بعد از 6 ماه زمانی که پیوند کاملا تکمیل شد، فعالیت های سابق خود را آغاز کند. اگر قصد انجام فعالیت های سنگین ورزشی را دارید، احتمال اینکه دوره توانبخشی شما بین 6 ایل 12 ماه به طول بیانجامد وجود دارد.

مرحله اول توانبخشی : 2 هفته

معمولا در این مرحله بیمار شرایط حاد و بحرانی را تجربه می کند.

اهداف :

التیام زخم، کاهش تورم، تحمل وزن، استفاده از عصا، ارتقاء میزان کنترل عضلات

مرحله دوم توانبخشی : 2 الی 6 هفته

در این مرحله تمرکز روی سیستم کنترل چهارگانه است تا فرد بتواند به راحتی و بدون درد قدم زادن را آغاز کند.

اهداف :

کامل کردن طیف انجام فعالیت ها، کاهش درد مفاصل، اجتناب از ایجاد فشار روی عضلات پشت ران.

مرحله سوم توانبخشی : 6 الی 12 هفته

در این مرحله تمرکز روی تقویت عضلات پشت ران است. این مرحله در صورتی آغاز می شود که فرد دچار احساس درد در قسمت زانوی خود نشود.

اهداف :

 شروع فعالیت کامل با استفاده از عضله پشتی ران، افزایش قدرت عمومی پا،

مرحله چهارم توانبخشی : 3 الی 6 ماه

در این مرحله متناسب با شرایط بیمار ورزش های خاص توصیه می شود.

اهداف :

بهبود قدرت پا، افزایش سرعت در انجام حرکات و گسترش دامنه حرکات و ایجاد آمادگی برای بازگشت به شرایط قبلی.

مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135