چکیده نوشته: عمل قطع عضو باید حتما توسط پزشک در محیط بیمارستان و با تجهیزات کامل انجام شود. همانطور که می دانید قطع عضو پا بیشتر به دلیل عوارض دیابتی و حوادثی نظیر تصادف، جنگ و ... رخ می دهد. قطع عضو می‌ تواند به صورت کامل یا جزیی انجام شود. در این مقاله با تیم پزشکی همیار طب لیان همراه باشید تا از روند بهبود و جلوگیری از آسیب بیشتر به عضو صدمه دیده در قطع عضو پا (amputation) به دلیل تصادف مطلع شوید.
Review: عمل قطع عضو باید حتما توسط پزشک در محیط بیمارستان و با تجهیزات کامل انجام شود. همانطور که می دانید قطع عضو پا بیشتر به دلیل عوارض دیابتی و حوادثی نظیر تصادف، جنگ و ... رخ می دهد. قطع عضو می‌ تواند به صورت کامل یا جزیی انجام شود. در این مقاله با تیم پزشکی همیار طب لیان همراه باشید تا از روند بهبود و جلوگیری از آسیب بیشتر به عضو صدمه دیده در قطع عضو پا (amputation) به دلیل تصادف مطلع شوید.
إعادة النظر: عمل قطع عضو باید حتما توسط پزشک در محیط بیمارستان و با تجهیزات کامل انجام شود. همانطور که می دانید قطع عضو پا بیشتر به دلیل عوارض دیابتی و حوادثی نظیر تصادف، جنگ و ... رخ می دهد. قطع عضو می‌ تواند به صورت کامل یا جزیی انجام شود. در این مقاله با تیم پزشکی همیار طب لیان همراه باشید تا از روند بهبود و جلوگیری از آسیب بیشتر به عضو صدمه دیده در قطع عضو پا (amputation) به دلیل تصادف مطلع شوید.

عمل قطع عضو باید حتما توسط پزشک در محیط بیمارستان و با تجهیزات کامل انجام شود. همانطور که می دانید قطع عضو پا بیشتر به دلیل عوارض دیابتی و حوادثی نظیر تصادف، جنگ و … رخ می دهد. قطع عضو می‌ تواند به صورت کامل یا جزیی انجام شود.در این مقاله با تیم پزشکی همیار طب لیان همراه باشید تا از روند بهبود و جلوگیری از آسیب بیشتر به عضو صدمه دیده در قطع عضو پا (amputation) به دلیل تصادف مطلع شوید.

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی و کاربرد آن در علوم پزشکی امکان کاشت ایمپلنت پای مصنوعی برای بیماران قطع عضو فراهم شده است. شرکت همیار طب لیان با همکاری دکتر عزیز عباسپور در زمینه کاشت ایمپلنت عضو مصنوعی مشغول به فعالیت است با این هدف بزرگ که بتواند بار دیگر شرایط  زندگی عادی را به بیمارانی که به هر دلیل دچار قطع عضو شده اند، با کاشت بهترین پای مصنوعی در ایران به ارمغان بیاورند.

اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر عضو صدمه دیده در قطع عضو پا (amputation)

همانطور که گفته شد قطع عضو به دلایلی مختلفی رخ میدهد. گاهی اوقات تصادف و مواردی مانند سوانح طبیعی منجر به قطع عضو افراد می شود. در این شرایط رسیدگی به فرد آسیب دیده تا زمان رسیدن خدمات درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

فراموش نکنید قبل از هر کاری باید با خدمات اضطراری و اورژانس تماس بگیرید. اولین اقدام برای جلوگیری از آسیب بیشتر عضو صدمه دیده در قطع عضو پا (amputation) این است که خونریزی را متوقف کنید. قطع کامل ممکن است با خونریزی زیادی همراه نباشد؛ چرا که قطع رگ‌ های خونی می‌ تواند منجر به اسپاسم شود و جریان خون متوقف شود. اما اگر خونریزی شدید بود می توانید با در نظر گرفتن موارد زیر به فرد آسیب دیده کمک کنید:

در صورت امکان، دستان خود را با آب و صابون بشویید و دستکش لاتکس بپوشید. اگر به دستکش دسترسی نداشتید، می توانید از لایه های تمیز پارچه، کیسه های پلاستیکی یا تمیزترین وسایل موجود در بین دست خود و زخم شخص استفاده کنید.

فرد آسیب دیده را روی زمین بخوابانید و محل خونریزی را بالا نگه دارید. هرگونه شی قابل برداشت و نزدیک به زخم مانند لباس را برای بهبود و تسریع در کمک رسانی به شخص بردارید، 15 دقیقه به صورت مداوم روی محل آسیب دیده فشار وارد کنید. چنانچه پارچه آغشته از خون شد، یک پارچه ی دیگر برداشته و بدون برداشتن پارچه قبلی روی زخم قرار دهید.

چنانچه جسمی در زخم فرو رفته باشد، فشار را در اطراف جسم و نه به طور مستقیم روی آن اعمال کنید، اگر خونریزی کاهش نیافته یا متوقف نشده باشد، همچنان روی محل آسیب دیده فشار وارد کرده و سعی کنید زخم را تمیر نگهداشته و از آسیب دیدگی بیشتر به آن جلوگیری کنید. خونریزی خفیف معمولا پس از 15 دقیقه فشار به خودی خود متوقف می شود.

آشنایی با عکس العمل های لحظه ای هنگام قطع عضو پا (amputation)

به طور کلی هنگام آسیب دیدن عضوی از بدن هر فردی عکس العمل های متفاوتی خواهد داشت. توجه داشته باشید آسیب ناشی از حادثه یا خونریزی شدید عضو صدمه دیده باعث می شود فرد به شوک فیزیولوژیکی برود. نشانه های شوک فزیولوژیکی عبارتند از:

  • از دست دادن هوشیاری
  • احساس سرگیجه و سردرد مانند فردی که می خواهد بیهوش شود.
  • احساس ضعف یا مشکل در ایستادن
  • ناتوان بودن در پاسخ به سوالات
  • حالت بی قراری، گیجی یا دلهره و ترس

گاهی اوقات نیز استرس های احساسی ناشی از حوادث ممکن است باعث بروز نشانه هایی مانند سرگیجه یا بیهوشی شود، از این رو به این حالت شوک احساسی می گویند. پس توجه کنید که سرگیجه و بیهوشی ناشی از استرس عاطفی را با شوک فیزیولوژیکی اشتباه نگیرید.

مراقبت از اندامی که به صورت کامل قطع شده‌ است

  1. در صورت قطع پا سعی کنید بلافاصله فرد و عضو قطع شده را به بیمارستان منتقل کنید. چنانچه در یافتن عضو قطع شده ناتوان بودید، ابتدا فرد را به بیمارستان منتقل کنید و پس از یافتن عضو قطع شده آن را به بیمارستان بیاورید.
  2. در صورت امکان آلودگی و خاک موجود در محل آسیب دیده را با ملایمت شستشو دهید.
  3. عضو قطع شده را در یک گاز استریل یا پارچه ی تمیز و خشک گذاشته و سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف ضد آب قرار دهید.
  4. کیسه پلاستیکی یا ظرف ضد آب را روی یخ قرار دهید.

هدف خنک نگه داشتن عضو قطع شده است، اما این کار نباید موجب آسیب بیشتر با استفاده از یخ شود. از پوشش مستقیم عضو با یخ یا قرار دادن آن در آب یخ جدا بپرهیزید. خنک نگهداشتن عضو قطع شده باید با روش های غیرمستقیم صورت پذیرد.

مراقبت از محل قطع عضو صدمه دیده

  1. توقف خونریزی
  2. بالا نگه داشتن محل آسیب دیده
  3. قرار دادن یا پوشش محل زخم با پانسمان یا پارچه ی تمیز تا زمانی که پزشک به محل حادثه برسد.

مراقبت از عضوی که به صورت جزیی قطع شده باشد

  1. بالا نگه داشتن محل آسیب دیده
  2. قرار دادن یا پوشش محل زخم با پانسمان یا پارچه ی تمیز و فشار وارد کردن بر آن تا خونریزی قطع شود
مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135