چکیده نوشته: در مقالات قبلی برخی از انواع آمپوتاسیون را برای شما بیان کردیم و گفتیم که بر اثر تصادف، عفونت و...ممکن است پزشک راهی جز قطع عضو بیمار نداشته باشد. در این مقاله نیز می خواهیم به یک دیگر از دلایل آمپوتاسیون بپردازیم و آن هم قطع عضو به دلیل سرطان است. در بسیاری از مواقع اصلی ترین راه درمان برخی از انواع سرطان استخوان، استفاده از عمل جراحی است. گاهی اوقات پزشک در طی ...
Review: در مقالات قبلی برخی از انواع آمپوتاسیون را برای شما بیان کردیم و گفتیم که بر اثر تصادف، عفونت و...ممکن است پزشک راهی جز قطع عضو بیمار نداشته باشد. در این مقاله نیز می خواهیم به یک دیگر از دلایل آمپوتاسیون بپردازیم و آن هم قطع عضو به دلیل سرطان است. در بسیاری از مواقع اصلی ترین راه درمان برخی از انواع سرطان استخوان، استفاده از عمل جراحی است. گاهی اوقات پزشک در طی ...
إعادة النظر: در مقالات قبلی برخی از انواع آمپوتاسیون را برای شما بیان کردیم و گفتیم که بر اثر تصادف، عفونت و...ممکن است پزشک راهی جز قطع عضو بیمار نداشته باشد. در این مقاله نیز می خواهیم به یک دیگر از دلایل آمپوتاسیون بپردازیم و آن هم قطع عضو به دلیل سرطان است. در بسیاری از مواقع اصلی ترین راه درمان برخی از انواع سرطان استخوان، استفاده از عمل جراحی است. گاهی اوقات پزشک در طی ...

در مقالات قبلی برخی از انواع آمپوتاسیون را برای شما بیان کردیم و گفتیم که بر اثر تصادف، عفونت و…ممکن است پزشک راهی جز قطع عضو بیمار نداشته باشد. در این مقاله نیز می خواهیم به یک دیگر از دلایل آمپوتاسیون بپردازیم و آن هم قطع عضو به دلیل سرطان است. در بسیاری از مواقع اصلی ترین راه درمان برخی از انواع سرطان استخوان، استفاده از عمل جراحی است. گاهی اوقات پزشک در طی عمل جراحی، غده ی سرطانی را خارج می کند (بیوپسی) و بیمار بهبود می یابد. اما گاهی برای نجات جان بیمار آن عضو از بدن که با تومور سرطانی درگیر شده است باید برداشته شود. در این مقاله با گروه پزشکی همیار طب لیان همراه باشید تا برای شما در این زمینه ی قطع عضو پا (amputation) به دلیل سرطان مطالب بیشتری را بیان کنیم.

چرا قطع عضو پا (amputation) به دلیل سرطان انجام می شود؟

در واقع زمانی که برای درمان برخی از انواع سرطان ها از قبیل سرطان مغز استخوان، از روش جراحی استفاده می شود، پزشک جراح، هدفش این است که بتواند کلا سرطان را از بدن بیمار خارج کند. در حقیقت اگر تنها برخی از کوچک ترین سلول های سرطانی نیز در بدن فرد باقی بماند نیز می تواند مجددا رشد کرده و یک تومور جدید ایجاد کند و مجددا  فرد را با مشکل مواجه نماید. بنابراین پزشک برای آنکه از پاک کردن آن بخش از بدن فرد از سلول های سرطانی اطمینان حاصل کند، علاوه بر بافت های آلوده به غده سرطانی، در اطراف آن برخی از بافته های سالم که ممکن است مشکوک به وجود سلول های سرطانی باشد را از بدن بیمار خارج می کند.

بعد از انجام عمل جراحی مجددا ناحیه ی مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد تا جراح مطمئن شود که هیچ بافت سرطانی در آن ناحیه شروع به رشد نکرده است. اما چنانجه نتایج این بررسی ها مثبت باشد در واقع نشان دهنده ی وجود بافت های آسیب دیده و آلوده به سلول های سرطانی می باشد.

وجود تومورهای سرطانی در پا

گاهی اوقات که پای فرد به نوعی تومور سرطانی مبتلا می شود و پزشک قارد به حذف بافت های سرطانی نخواهد بود، راه آخر این است که آن عضو قطع شود. البته تحت شرایط مختلفی جراح نوع عمل جراحی حذف سلول های سرطانی را مشخص می کند.  پزشک جراح ابتدا مزایا و معایب  و عواقب یک نوع عمل جراحی را سنجیده و بعد برای انجام عمل جراحی اقدام می کند. همانطور که گفته شد گاهی تنها با بیرون آوردن آن تومور، مشکل بیمار حل می شود. اما گاهی متاسفانه راهی نیست جز آمپوتاسیون یا قطع عضو.

قطع عضو پا (amputation) به دلیل سرطان

در عمل جراحی آمپوتاسیون بخشی از پا که مبتلا به تومور سرطانی شده است به همراه مقداری از بافت های بالا و پائین آن قطع می شود. در گذشته تنها را ه درمان سرطان استخوان در بخشی از پا، قطع عضو پا بود. اما امروزه در صورتی آمپوتاسیون انجام می شود که تومور سرطانی به اندازه ای به پا آسیب رسانده باشد و کلیه ی بافت ها و اعصاب و رگ ها و ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار داه باشد که که با حذف آن ها عملکرد طبیعی پای فرد مختل شود. در این صورت است که پزشک ترجیح می دهد پای فرد را قطع نماید. با استفاده از MRI پای فرد، پزشک متوجه خواهد شد که تا چه بخشی از پای بیمار باید قطع شود.

اما آنچه بعد از عمل جراحی قطع عضو پا (amputation) به دلیل سرطان از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که چگونه می توان برای تداوم زندگی عادی بیمار به او کمک کرد.

خوشبختانه شرکت همیار طب لیان در یک گروه پزشکی مجرب و متعهد و با همکاری دکتر عزیز عباسپور با هدف توانبخشی مجدد بیماران آمپوته که به دلایل مختلفی دچار قطع عضو پا شده اند، اقدام به تولید و کاشت ایمپلنت عضو مصنوعی کرده است. با کاشت ایمپلنت پای مصنوعی افرادی که دچار قطع عضو شده اند می توانند دوباره مانند قبل توانایی های قبلی خود را باز یابند و به ادامه ی زندگی مانند افراد عادی، بپردازند.

از توجه و همراهی شما گرامیان تا پایان این مقاله صممیانه ممنون و سپاسگزاریم. لطفا جهت بهره مندی از این دستاورد ارزشمند پزشکی که حاصل تلاش همکاران ما در تیم پزشکی همیار طب لیان می باشد و استفاده از کاشت بهترین پای مصنوعی، با ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135