چکیده نوشته: بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، بیشتر افراد از قطع عضو پا در بخش های مختلف این اندام رنج می برند به گونه ای که بسیاری از فیزیوتراپ ها در زمینه توانبخشی این گونه از افراد در حال فعالیت هستند. قطع عضو بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که معمولا علاوه بر درد جسمی، منجر به انواع مشکلات روحی و روانی در فرد می شود. به طور کلی انواع قطع عضو پا شامل قسمت هایی نظیر ران و ...
Review: بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، بیشتر افراد از قطع عضو پا در بخش های مختلف این اندام رنج می برند به گونه ای که بسیاری از فیزیوتراپ ها در زمینه توانبخشی این گونه از افراد در حال فعالیت هستند. قطع عضو بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که معمولا علاوه بر درد جسمی، منجر به انواع مشکلات روحی و روانی در فرد می شود. به طور کلی انواع قطع عضو پا شامل قسمت هایی نظیر ران و ...
إعادة النظر: بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، بیشتر افراد از قطع عضو پا در بخش های مختلف این اندام رنج می برند به گونه ای که بسیاری از فیزیوتراپ ها در زمینه توانبخشی این گونه از افراد در حال فعالیت هستند. قطع عضو بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که معمولا علاوه بر درد جسمی، منجر به انواع مشکلات روحی و روانی در فرد می شود. به طور کلی انواع قطع عضو پا شامل قسمت هایی نظیر ران و ...

بیشتر افراد از قطع عضو پا در بخش های مختلف این اندام رنج می برند. قطع عضو به دلایل مختلفی مانند سرطان، تصادف، جنگ، عفونت و … رخ می دهد که معمولا علاوه بر درد جسمی، منجر به انواع مشکلات روحی در فرد می شود. به طور کلی انواع قطع عضو پا شامل قسمت هایی نظیر ران، زانو، مچ پا و ساق پا می شود. بسته به میزان آسیبی که به این نواحی وارد شده است، نوع جراحی که برای درمان قطع عضو انجام می شود، متفاوت است.

برای افرادی که دچار یکی از انواع قطع عضو پا شده اند، می توانند از ابزار و پروتز های مختلف برای درمان آمپوتاسیون استفاده کنند که نقش مهمی در تمرینات دوره بعد از نقاهت جراحی دارد. تمرینات شما بر اساس نوع پروتزی که برای شما استفاده شده است طراحی و اجرا می شود.

انواع قطع عضو پا

قطع عضو بالاتر از زانو

قطع عضو بالاتر از زانو (AKA) یکی از انواع رایج قطع عضو پا است که معمولا به دلیل جدایی استخوان ران از مفصل زانو ایجاد می شود . این نوع قطع عضو معمولا به عنوان یک قطع عضو ترانسفرومور نیز شناخته می شود. بعد از این نوع قطع عضو، تنها قسمتی که از پای شما باقی می ماند، بخشی از استخوان ران بدون هیچگونه مفصل زانویی است. یک قطع عضو AKA ممکن است منجر به از دست دادن کنترل عضلانی در همسترینگ  شود، و راه رفتن با پروتز را دشوار کند.

قطع عضو پایینتر از زانو

یکی دیگر از انواع قطع عضو پا ، BKA است که به عنوان قطع کردن قسمتی از استخوان ساق پا شناخته می شود. این نوع قطع عضو، در میان سایر انواعی که وجود دارد از همه شایع تر بوده و نسبت به حالت ترانسفرومور برای بیمار خطرات کمتری به همراه دارد. در این شرایط مفصل زانو دچار آسیب دیدگی کمتری شده و درصورتیکه بخش زیادی از استخوان ساق پا موجود باشد، راه رفتن با پروتز راحت تر خواهد بود.

قطع عضو لگنی

همان طور که از اسم این نوع قطع عضو مشخص است، جراح در طی عمل مجبور به برداشتن بخشی از مفصل و لگن فرد است. این نوع قطع عضو معمولا به دلیل وجود تومور بدخیم و یا شدید بودن میزان تروما انجام می شود. راه رفتن بعد از این نوع قطع عضو کار دشواری است چرا که هیچ اندامی برای اتضال پروتز باقی نمانده است. متاسفانه برای این بیماران قادر به استفاده از پروتزهای کاشتنی نخواهیم بود زیرا برای کاشت ایمپلنت نیاز به یک استخوان متراکم بلند می باشد.

قطع عضو انگشت پا

زمانی که مسیر جریان خون برای رسیدن به اندام های مختلف بدن مانند انگشتان پا دچار مشکل شود باید عضو مورد نظر قطع شود. این مورد یکی از انواع قطع عضو پا است که معمولا به یک فیزیوتراپ قوی و ماهر نیاز ندارد چرا که میزان آسیب دیدگی شدید نمی باشد. برای این دسته از بیماران بهتر است از ارتزهای سیلیکونی استفاده شود.

 فراموش نکنید، زمانی که فرد دچار یکی از انواع قطع عضو پا می شود، برای این که بتواند بهبودی کامل پیدا کند، نیاز به یک تیم پزشکی کامل شامل: جراح، فیزیوتراپ، روانشناس و … دارد تا هم بتواند از لحاظ جسمی و هم روحی با شرایط جدیدش وفق پیدا کند.

مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135