چکیده نوشته: در مقاله قبلی به عوامل قطع عضو پا پرداختیم. امروز می خواهیم در مورد قطع عضو پا به دلیل دیابت صحبت کنیم. دیابت یکی از بیماری هایی است که سالانه منجر به قطع عضو پا بسیاری از افراد می شود. متاسفانه آمار آمپوتاسیون به دلیل این بیماری حدود 50 درصد است. که چیزی حدود 86 هزار مورد در سال می شود. معملا قطع عضو پا به دلیل دیابت در ناحیه پایینی پا ایجاد می شود. اما بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است...
Review: در مقاله قبلی به عوامل قطع عضو پا پرداختیم. امروز می خواهیم در مورد قطع عضو پا به دلیل دیابت صحبت کنیم. دیابت یکی از بیماری هایی است که سالانه منجر به قطع عضو پا بسیاری از افراد می شود. متاسفانه آمار آمپوتاسیون به دلیل این بیماری حدود 50 درصد است. که چیزی حدود 86 هزار مورد در سال می شود. معملا قطع عضو پا به دلیل دیابت در ناحیه پایینی پا ایجاد می شود. اما بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است...
إعادة النظر: در مقاله قبلی به عوامل قطع عضو پا پرداختیم. امروز می خواهیم در مورد قطع عضو پا به دلیل دیابت صحبت کنیم. دیابت یکی از بیماری هایی است که سالانه منجر به قطع عضو پا بسیاری از افراد می شود. متاسفانه آمار آمپوتاسیون به دلیل این بیماری حدود 50 درصد است. که چیزی حدود 86 هزار مورد در سال می شود. معملا قطع عضو پا به دلیل دیابت در ناحیه پایینی پا ایجاد می شود. اما بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است...

در مقاله قبلی به عوامل قطع عضو پا پرداختیم. امروز می خواهیم در مورد قطع عضو پا به دلیل دیابت صحبت کنیم. دیابت یکی از بیماری هایی است که سالانه منجر به قطع عضو پا بسیاری از افراد می شود. متاسفانه آمار آمپوتاسیون به دلیل این بیماری حدود 50 درصد است. که چیزی حدود 86 هزار مورد در سال می شود. معملا قطع عضو پا به دلیل دیابت در ناحیه پایینی پا ایجاد می شود. اما بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، با رعایت برخی از مراقبت های پزشکی می توان جلوی نیمی از این قطع عضوها را گرفت. آیا می دانید عمل قطع عضو چگونه انجام می شود؟ با همیار طب لیان همراه باشید.

بررسی قطع عضو پا به دلیل دیابت

قطع عضو پا به دلیل دیابت ، معمولا زمانی ایجاد می شود که سطح گلوکز خون به اندازه ای بالاست که به عصب های عضو آسیب می رسد. انواع مختلفی از دیابت وجود دارد که هر کدام منجر به آسیب در نواحی خاصی می شود. به عنوان مثال neuropathy جانبی منجر به آسیب دیدن عضوهایی نظیر انگشت دست و پا می شود. این نوع بیماری معمولا در 60 الی 70 درصد از بیماران دیابتی ایجاد می شود. افراد میانسال، با اضافه وزن، بیشتر بودن طول مدت بیماری معمولا بیشتر در خطر قطع عضو هستند تا افرادی که زیر 25 سال سن دارند. معمولا افرادی که کنترل خوبی روی دیابتشان ندارند، سطح کلسترولشان طبیعی نیست، فشار خون بالایی دارند و خطر بیشتری آنها را تهدید می کند.

بیشتر بدانید:

چرا دیابت منجر به قطع عضو می شود؟

زمانی که شرایط بیماری دیابت شما کنترل نشود، میزان آسیب دیدگی اعصاب افزایش پیدا می کند. حتی اگر میزان آسیب دیدگی در ابتدا بسیار کم باشد، به سرعت پیشروی می کند بدون آنکه با درد همراه باشد و احتمال قطع عضو به دلیل دیابت را نیز افزایش می دهد. چرا که میزان عفونت افزایش یافته و بافت ها به سرعت شروع به از بین رفتن و مردن می کنند. از طرف دیگر ضعیف بودن گردش خون در بیماران دیابتی منجر به بهبود دیر زخم می شود.

در بین تمامی اعضای بدن، پا در معرض خطر بیشتری است. چرا که معمولا کمتر در معرض دید هستند و احتمال برخورد آنها با اشیا خارجی بیشتر وجود دارد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به بیماری دیابت بیشتر از همه باید مراقب این قسمت از بدن خود باشند.

چگونه می توان خطر قطع عضو را کاهش داد؟

  • ترک سیگار
  • به طور منظم توسط دکتر چک آپ شوید
  • سطح قند خون خود را کنترل کنید
  • رژیم غذایی و ورزش روزانه خود را حفظ کنید
  • دست و پای خود را به طور مرتب بشویید و ضد عفونی کنید
  • در انتخاب کفش و جوراب مناسب دقت نمایید
  • ناخن گرفتن دست و پایتان را با دقت انجام داده و حتی الامکان از سوهان برای کوتاه کردن آنها استفاده نمایید.
  • اگر کوچکترین زخمی در قسمت از بدنتان مشاهده کردید، با پزشکتان در میان بگذارید.

چه زمانی پای بیمار دیابتی قطع می شود؟

یکی از بیشترین سوالاتی که از ما می شود این است که قطع عضو پا به دلیل دیابت چه زمانی نیاز می شود؟ اگر مرگ بافتها به دلیل عفونت روه به پیشروی زیادی کرده و با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان نشود، نیاز به انجام جراحی قطع عضو است. در طی جراحی معمولا هدف برداشتن بافت های آسیب دیده است. اما اگر پیشروی خیلی زیاد باشد، قطع عضو قسمتی از پا الزامی است.

بعد از انجام جراحی، بیمار باید مدتی در بیمارستان بماند و طول درمانی حداکثر به مدت 8 هفته را طی کند.

توانبخشی بعد از قطع عضو

بعد از جراحی فرد معمولا هم از نظر شرایط جسمی و هم روحی حال خوبی ندارد. به همین دلیل نیاز است که با یک تیم پزشکی که در زمینه های فیزیوتراپی و مشاوره در حال فعالیت هستند، در ارتباط باشد. در صورتی که فرد احساس درد داشته باشد، با برخی از مسکن ها میتوان درد را کاهش داد.

اگر شما هم بیماری دارید که با شرایط قطع عضو به دلیل دیابت رو به رو شده است، بهتر است که بیشتر از شرایط جسمانی، نگران شرایط روحی وی بوده و کنارش باشید.

همکاران ما در طب لیان با همکاری دکتر عزیز عباسپور در تلاش هستند تا با کاشت ایمپلنت قطع عضو، تجربه زندگی بهتری را به شما هدیه دهند. در صورت داشتن هر گونه سوال، لطفا با شماره ۲۲۸۷۸۱۳۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135