چکیده نوشته: مانند هر عمل جراحی دیگر، آمپوتاسیون نیز عوارض خاص خود را دارد. هنگام جراحی، جراح باید از تمام توانایی خود استفاده کند تا با توجه به عواملی مانند میزان بافت آسیب دیده و سالم، میزان آسیب وارد شده به استخوان، آناتومی کلی بدن بیمار و ... بتواند نتیجه دلخواه از عمل جراحی قطع عضو دریافت نماید. اما عوارض آمپوتاسیون می تواند قابل ملاحظه باشد اگر بعد از عمل جراحی مراقبت های لازم انجام نشود...
Review: مانند هر عمل جراحی دیگر، آمپوتاسیون نیز عوارض خاص خود را دارد. هنگام جراحی، جراح باید از تمام توانایی خود استفاده کند تا با توجه به عواملی مانند میزان بافت آسیب دیده و سالم، میزان آسیب وارد شده به استخوان، آناتومی کلی بدن بیمار و ... بتواند نتیجه دلخواه از عمل جراحی قطع عضو دریافت نماید. اما عوارض آمپوتاسیون می تواند قابل ملاحظه باشد اگر بعد از عمل جراحی مراقبت های لازم انجام نشود...
إعادة النظر: مانند هر عمل جراحی دیگر، آمپوتاسیون نیز عوارض خاص خود را دارد. هنگام جراحی، جراح باید از تمام توانایی خود استفاده کند تا با توجه به عواملی مانند میزان بافت آسیب دیده و سالم، میزان آسیب وارد شده به استخوان، آناتومی کلی بدن بیمار و ... بتواند نتیجه دلخواه از عمل جراحی قطع عضو دریافت نماید. اما عوارض آمپوتاسیون می تواند قابل ملاحظه باشد اگر بعد از عمل جراحی مراقبت های لازم انجام نشود...

مانند هر عمل جراحی دیگر، آمپوتاسیون نیز عوارض خاص خود را دارد. هنگام جراحی، جراح باید از تمام توانایی خود استفاده کند تا با توجه به عواملی مانند میزان بافت آسیب دیده و سالم، میزان آسیب وارد شده به استخوان، آناتومی کلی بدن بیمار و … بتواند نتیجه دلخواه از عمل جراحی قطع عضو دریافت نمایدو همچنین عوارض قطع عضو به حداقل برسد. اما عوارض آمپوتاسیون می تواند قابل ملاحظه باشد اگر بعد از عمل جراحی مراقبت های لازم انجام نشود.

شرکت همیار طب لیان، به همراه دکتر عزیز عباسپور به دنبال کمک به بیمارانی است که به هر دلیل از صانحه قطع عضو رنج می برند. بسیاری از این افراد عزیزانی هستند که در سال هایگذشته برای دفاع از کشو عزیزمان قسمتی از اندام خود را از دست داده اند. با استفاده از رویکرد ایمپلنت قطع عضو می توانند بار دیگر طعم داشتن یک زندگی طبیعی را بچشند.

شایع ترین عوارض قطع عضو چیست؟

ورم :

گاهی اوقات بعد از انجام عمل جراحی، در ناحیه ای که جراحی انجام شده است، ورمی ایجاد می شود که ناشی از تروما و ناهماهنگی بافتها در طی عمل جراحی است. پس از قطع عضو، بین انتقال مایع در غشای مویرگی و جذب توسط غدد لنفاوی اختلاف وجود دارد. این پدیده با در نظر گرقتن این واقعیت که ماهیچه اندام شما آسیب دیده است و دیگر مانند قبل فعالیت نمی کند می تواند منجر به ورم شود. در نیتجه در این حالت بیمار احتمالا با درد و مشکل در تحرک همراه با اتصالات مصنوعی همراه است.

البته برای حل این مسئله شما می توانید به توانایی جراح اعتماد کنید و بعد از آن با استفاده از تکنیک های ورزشی و استفاده از تجهیزاتی مانند صندلی چرخ دار که توسط پرستاران به شما آموزش داده می شوند، استفاده کنید تا از ایجاد این عوارض قطع عضو بعد از عمل جلوگیری کنید.

زخم و عفونت :

ایجاد عفونت در محلی که جراحی انجام شده سات یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر بسیاری از بیماران در همه جراحی ها محسوب می شود. که البته یکی از عوارض آمپوتاسیون نیز محسوب می شود. این عفونت هنگامی برای افاد خطرناک می شود که بیمار در یکی از دسته های زیر قرار داشته باشد :

  • دیابت داشته باشد
  • سیگار بکشد
  • سن بالایی داشته باشد.

اینکه ناحیه جراحی شما دارای عفونت باشد یا نه می توانید یکی از علائم زیر را نشان دهد که البته باز هم باید توسط پطک متخصص بررسی شود : درد، تورم موضعی، قرمزی و … . برای جلوگیری از این اتفاق پرستاران به صورت مداوم محل جراحی را بررسی می کنند تا نیازی به انجام دوباره جراحی نباشد.

از طرف دیگر یکی از عوارض قطع عضو را می تواند ایجاد زخم دانست. معنی زخم در این جا باز شدن زخم جراحی شما به دلیلم قوی نبودن محل جراحی شده در برابر عواملی مانند بافت آسیب دیده و استخوان برید شده است. عوامل دیگری که باعث ایجاد زخم می شوند عبارت هستند از تورم بیش از اندازه و برداشتن بخیه های خیلی زود تر از موقع.

درد :

درد یکی از عوارض آمپوتاسیون است که دربسیاری از موارد می توان گفت غیر قابل اجتناب است. البته انواع مختلفی درد وجود دارد که هر کدام می تواند برای بیماران مختلف ایجاد شود. برخی بسیار دردناک و برخی دیگر معمولی و گذرا. گاهی اوقات این درد تنها مربطو به ناحیه از اندام که قطع شده است بستگی ندارد. به عنوان مثال اگر قطع عضو به دلیل صانحه تصادف باشد، فرد ممکن است درد را در سایر نقاط بدن نیز تحمل کند که البته می تواند درد در ناحیه قطع عضو را برای بیمار تشدید نماید. به همین دلیل چالش اصلی که بیماران و البته فیزیوتراپیست ها بعد از جراحی با آن روبه رو هستند، کنترل درد بیمار و توانبخشی هرچه سریع تر او است. پس اگر شما بیمار قطع عضو هستید و یا کسی رامی شناسید که بعد از جراحی درد دارد، نگران نشوید چرا که این درد می تواند به نواحی دیگر مانند کمر نیز سرایت پیدا کند.

البته اگر شما از عضو مصنوعی نیز استفاده کنید احتمال درد در اثر سوکت ناقص، پروتز نادرست و … نیز می تواند موجب افزایش درد شما شود. که البته اگر پزشک شما مانند دکتر عزیز عباسپور، به اندازه کافی مهارت داشته باشد می توانید بدون نگرانی از این درد، جراحی کنید.

ضعف عضلانی :

بعد از اینکه قطع عضو انجام شد به دلیل اینکه بدن بیمار با شرایط فعلی سازگاری ندارد وجود در طبیعی است. اما در بسیاری از موارد به دلیل اینکه بیمار مانند قبل تحرک ندارد، ضفع عضلانی نیز دیده می شود. به همین دلیل است که بعد از انجام جراحی بنا به صلاح دید پزشک، جلسات توانبخشی به سرعت آغاز شوند. در این حالت است که بار دیگر عضلات شما قوی بودن را در غیاب بخشی از اندام آموزش می بینند.

عدم پذیرش ایمپلنت :

به دلیل اینکه عصب بدن شما بعد از قطع عضو آسیب می بیند احتمال اینکه با شرایط جدید یعنی استفاده از عضو مصنوعی مشکل داشته باشد وجود دارد. که البته با استفاده از پزشکان متخصص در زمینه مغز و اعصاب و البته به لطف فیزیوتراپیست ها و روانشناسان این مسئله تا حد بسیار زیادی قابل اجتناب است.

اطلاعاتی که در این مقاله در رابطه با عوارض آمپوتاسیون در اختیار شما قرار دادیم، تنها به این دلیل بود که اگر با یکی از آنها رو به رو شدید، نترسید و تنها با پزشک خود مشورت نمایید.

مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135