چکیده نوشته: از بین بیماران افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که پس از عمل جراحی مفصل لگن چه مراقبت هایی لازم است و چه تمریناتی باید انجام دهند. به منظور پاسخ به سوالات این عزیزان، مقاله ای که در پیش رو دارید را تنظیم کرده ایم. لطفا با تیم پزشکی همیار طب لیان تا پایان این مقاله همراه باشید تا از آگاهی های لازم در زمینه ی مراقبت ها و تمرینات پس از عمل جراحی مفصل لگن برخوردار شوید.
Review: از بین بیماران افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که پس از عمل جراحی مفصل لگن چه مراقبت هایی لازم است و چه تمریناتی باید انجام دهند. به منظور پاسخ به سوالات این عزیزان، مقاله ای که در پیش رو دارید را تنظیم کرده ایم. لطفا با تیم پزشکی همیار طب لیان تا پایان این مقاله همراه باشید تا از آگاهی های لازم در زمینه ی مراقبت ها و تمرینات پس از عمل جراحی مفصل لگن برخوردار شوید.
إعادة النظر: از بین بیماران افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که پس از عمل جراحی مفصل لگن چه مراقبت هایی لازم است و چه تمریناتی باید انجام دهند. به منظور پاسخ به سوالات این عزیزان، مقاله ای که در پیش رو دارید را تنظیم کرده ایم. لطفا با تیم پزشکی همیار طب لیان تا پایان این مقاله همراه باشید تا از آگاهی های لازم در زمینه ی مراقبت ها و تمرینات پس از عمل جراحی مفصل لگن برخوردار شوید.

از بین بیماران افراد زیادی از ما سوال پرسیده اند که پس از عمل جراحی مفصل لگن چه مراقبت هایی لازم است و چه تمریناتی باید انجام دهند. به منظور پاسخ به سوالات این عزیزان، مقاله ای که در پیش رو دارید را تنظیم کرده ایم. لطفا با تیم پزشکی همیار طب لیان تا پایان این مقاله همراه باشید تا از آگاهی های لازم در زمینه ی مراقبت ها و تمرینات پس از عمل جراحی مفصل لگن برخوردار شوید.

مراقبت های پزشکی پس از عمل جراحی مفصل لگن

ریکاوری

پس از عمل جراحی مفصل لگن، به اتاق ریکاوری منتقل می شوید که در آنجا روند هوشیاری شما کنترل شده تا زمانی که اثر داروی بیهوشی به صورت کامل از بین برود. سپس به بخش یا قسمت مراقبت های ویژه منتقل خواهید شد. پس از انتقال دکتر مربوطه توضیحات کامل در مورد زمان راه رفتن یا حرکت را برایتان توضیح خواهد داد.

بلند شدن از تخت

‌معمولا در طی 6 ساعت اول پس از عمل جراحی لگن، یک پرستار یا یک فیزیوتراپیست به شما کمک خواهد کرد که از رختخواب بیرون بیایید. شما می توانید با دو عصای مخصوص راه بروید تا زمانی که بتوانید به طور معمول قدم بزنید. در صورت احساس درد به پرستار خبر دهید تا از داروهای آرام بخش برای تسکین دردتان استفاده کند. در صورتی که فعال باشید و راه رفتن را تمرین کنید می توانید روند بهبود را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارید.

پیاده روی با عصا پس از عمل جراحی مفصل لگن

دست های خود را در کنار عصا قرار دهید، به طوری که دسته آن در کنار مچ دستتان قرار گرفته باشد. عصای خود را بچرخانید و پای خود را به جلو بکشید. سپس پای عمل نشده را یک قدم جلوتر از پای عمل شده بکشید.

تمرینات مناسب برای عمل مفصل لگن

 در این قسمت به چهار تمرین برای افزایش دامنه حرکات و قدرت باسن شما پرداخته شده است. این تمرینات را از قبل از عمل شروع کرده و به مدت 6 هفته پس از آن ادامه دهید.

  1. در صورت لزوم 30 دقیقه قبل از ورزش دارو مصرف کنید.
  2. تمرین را دو بار در روز انجام دهید.
  3. هر تمرین را 3 تا 10 بار تکرار کنید.
  4. 1 تا 3 بار در هر جلسه راه بروید

ورزش های مناسب

ورزش اول: بر روی کمر بخوابید، پای عمل شده را به آهستگی خم کرده و دوباره به حالت اول برگردانید. پس از التیام جراحت (معمولا 2 هفته پس از جراحی) از دستان خود برای کمک به حرکت پای عمل شده استفاده کنید. هر زمان که کشش مفصل ران را حس کردید چند لحظه در همان حالت قرار بگیرید.

ورزش دوم: بر روی کمر بخوابید، هر دو زانو را از یکدیگر دور کرده و سپس به هم نزدیک کنید. این کار را تکرار کنید.

ورزش سوم: بر روی کمر بخوابید، با کف دو دست بر روی زمین فشار وارد کنید و باسن خود را به بالا بکشید. لحظه ای توقف کنید و سپس به آرامی به حالت اول خود بازگردید.

ورزش چهارم: با استفاده از عصا بر روی پاهای خود بایستید. سپس با پایی که عمل نکرده اید یک گام به عقب بردارید و وزن خود را بر روی آن قرار دهید و پاشنه ی پای عمل کرده را بر روی زمین قرار دهید و انگشتان پای خود را به بالا ببرید. سپس وزن خود را بر روی پای عمل شده بیاندازید و با نوک پای خود به زمین فشار وارد کنید. در آخر وزن خود را بر روی پای عمل نکرده بیاندازید و به عقب گام بر دارید. حال دوباره پاشنه ی پای عمل کرده خود را بر روی زمین قرار داده و مراحل قبل را تکرار کنید.

جلوگیری از thrombosis پس از جراحی مفصل لگن

برای جلوگیری از thrombosis باید به اندازه ی کافی فعالیت کنید و داروهایی را که برای جلوگیری از آن تجویز شده را به مدت 2 تا 4 هفته استفاده کنید.

رفتن به خانه

برای رفتن به خانه، پرستار و دکتر وضعیت پاهای شما را ارزیابی کرده و سپس می توانید بیمارستان را پس از موافقت با تمام شرایط ترخیص ترک کنید.

مراقبت های خانه

زخم با استفاده از بست های آهنی یا بخیه بسته شده و بر روی آن بانداژ یا نوار قرار دارد. ممکن است کبودی و تورم در اطراف زخم یا در محل های نزدیک به آن مشاهده شود، اما به تدریج بهبود می یابد، پس نگران این موضوع نباشید. تورم ممکن در چند هفته یا حتی در چند ماه اول دیده شود، شما می توانید پای خود را بالا نگه دارید و با استفاده از کمپرس سرد به کاهش تورم خود کمک کنید.

تغییرات جزئی در دمای بدن شما بخش طبیعی از روند بهبود است، بنابراین شما لازم نیست که در مورد آن نگران باشید. بعد از جراحی، میزان هموگلوبین شما کاهش می یابد، اما به تدریج بازسازی می شوند. نیاز به داروی مسکن در همه افراد به یک شکل نیست،‌ برای بسیاری از بیماران ممکن است از چند هفته تا چند ماه مورد استفاده قرار بگیرد.

نکات بهداشتی و مواردی که نیاز به اطلاع دکتر داشته باشد:

  1. زخم خود را تا 24 ساعت پس از جراحی خشک نگه دارید.
  2. پس از آن می توانید به صورت معمول دوش بگیرید.
  3. اگر باند کثیف شد، آن را تغییر دهید.
  4. در صورتی که خونریزی داشته باشید سریعا با دکترتان تماس بگیرید.
  5. چنانچه گرما، تورم یا قرمزی خلاف وضعیت پس از عمل جراحی بود، با دکتر خود تماس بگیرید.
  6. اگر درد پای عمل شده بیشتر شد حتما به دکتر خود اطلاع دهید.
مقالات مرتبط
Related Contents
المنشورات ذات الصلة
02122878135